Predici Tematice Postul Mare (II) – Răsplata iubirii

Vineri, 7 martie 2014, la liturghia de la ora 18, părintele profesor Claudiu Dumea a continuat, cu multă emoție, seria predicilor tematice pentru timpul Postului Mare, începută miercuri. În aceeași atmosferă sfântă de evlavie și așteptare, în prezența, și de această dată, a numeroși credincioși, părintele Dumea a vorbit despre un alt personaj important al dramei de pe Calvar, care nu a fost abordat în predicile de anul trecut și anume: Maria Magdalena.

În ceea ce privește acest personaj controversat, istoria relatează că provenea din regiunea Magdala de pe țărmul de vest al lacului Genezaret, făcând parte dintr-o familie înstărită. „Ea a fost, de-a lungul timpului, sfânta cea mai controversată și cea mai greșit înțeleasă”, a spus părintele Dumea, „precizarea din Evanghelie cum că Isus ar fi scos din ea șapte diavoli fiind interpretată ca o măsură a depravării ei. Nu este adevărat. În vremurile acelea, toate bolile psihice sau fizice erau atribuite duhurilor rele. Este, așadar, ușor de dedus că Maria Magdalena era foarte bolnavă”. Vindecată de Isus în mod miraculos, aceasta a hotărât să Îl urmeze peste tot.

În Evanghelia după Ioan, se precizează că, în momentul răstignirii, cele trei Marii (Maria Magdalena, Maria, sora Martei și Maria, mama lui Isus) priveau de departe, acesta fiind obiceiul în acele timpuri, ca femeile să nu se apropie de locul execuției. În caz contrar, ele urmau aceeași soartă ca și condamnatul. Evanghelistul precizează că, înainte de a-Și da sufletul, Isus a scos un strigăt puternic și, imediat după acest moment, le plasează pe cele trei Marii la picioarele Crucii. „Care a fost, oare, acel strigăt al lui Isus? Ce anume strigă soldații, în război, pe câmpul de luptă? Nu își strigă nici soția, nici logodnica, nici amanta…ci mama!”, a exclamat părintele Claudiu. „Se poate presupune, deci, că strigătul lui Isus a fost o chemare a Mamei Lui. Și că soldatul de lângă cruce, înduioșându-se, le-a lăsat, în cele din urmă, pe cele trei femei să treacă”, a concluzionat el.

Maria Magdalena a fost, așadar, martora morții lui Isus și, mai ales, a Învierii Lui. Tot în Evanghelia după Ioan se relatează că, în dimineața evenimentului, ea a fost prima care a alergat la mormântul lui Isus, ca să Îl ungă cu uleiuri și mirodenii și, văzând piatra dată la o parte, a început să plângă. Plecându-se spre mormânt, a văzut doi îngeri în veșminte albe, care au întrebat-o: “Femeie, de ce plângi?”. „Că l-au luat pe Domnul meu și nu știu unde L-au pus!”, a răspuns ea. Apoi, întorcându-se, L-a văzut pe Isus, care, la rândul Lui, a întrebat-o: “Femeie, de ce plângi ? Pe cine cauți ?”. Maria Magdalena nu L-a recunoscut atunci, dar, când Isus i-a spus simplu: “Marie!”, și-a dat seama, de îndată, cu cine vorbește, primind, în același timp, misiunea de a le transmite apostolilor vestea cea bună. Ea a avut, deci, privilegiul de a fi prima persoană căreia Isus i s-a arătat după Înviere, fiind considerată primul apostol.

De-a lungul timpului, acest personaj a fost confundat, de mai multe ori, cu Maria, sora Martei sau cu femeia păcătoasă din casa lui Simon fariseul, care s-a aruncat la picioarele lui Isus și I le-a spălat cu lacrimile ei, această ultimă variantă fiind susținută chiar și de Papa Grigore cel Mare în anul 590. Ulterior, Biserica Catolică a infirmat toate aceste supoziții.

Mai apoi, în a doua parte a predicii, părintele Claudiu Dumea a vorbit despre actualele interpretări ale personajului Mariei Magdalena: “Una dintre Evangheliile apocrife, cea a lui Filip, afirmă că ea era soția lui Isus, că au avut copii împreună și altele asemenea. Este total inacceptabil. În ultimele decenii au apărut nenumărate filme și cărți care vin să desființeze adevărurile creștine și să promoveze sexualitatea: «Codul lui DaVinci», a lui Dan Brown, romanul erotic al lui Nikos Kazantzakis – «Ultima tentație a lui Isus» sau filmul omonim al lui Martin Scorsese, realizat după aceeași carte. Toate au făcut mare senzație în lumea întreagă,
aduncându-le autorilor miliarde de dolari. Milioane de români au aceste cărți acasă, dar nu și Sfânta Scriptură”, s-a întristat părintele.

Așadar, personajul Mariei Magdalena, deși este unul controversat, este considerat cel mai privilegiat în viața lui Isus. Ea L-a însoțit tot timpul pe drumul spre Calvar, ea a stat neclintită la picioarele Crucii, ea a fost prima care a venit la mormânt în dimineața Învierii. Ei i s-a arătat pentru prima oară Isus după eveniment și tot ei i-a încredințat misiunea de a le da apostolilor vestea cea bună. Pentru iubirea de care a dat dovadă, Isus a îndreptățit-o să ia parte la toate aceste momente importante și Și-a arătat față de ea nemărginita îndurare. Și noi Îl putem însoți pe Isus, în acest Post sfânt, pe drumul Lui spre Calvar, putem aștepta, răbdători, la picioarele Crucii și Îl putem vedea, cu bucurie, în slava Învierii, primind, asemenea Mariei Magdalena, răsplata iubirii.

Diana Fârte